Lisa Helmer Lund

Lisa Helmer Lund

Læsetid: 3 Minutter

Hvorfor er Virtual Reality blevet nutidens virkelighed?

10. oktober 2019

Virtual Reality (VR) er et marked i stor vækst, som har enormt potentiale inden for digital læring

I dag dækker begreberne Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) og Mixed Reality (MR) over teknologiske fremskridt, som kan have stor indflydelse på læring. Med disse teknologier kan man træde ind i en virtuel verden, hvor man kan være en aktiv del af læring.

Hvad er VR, AR & MR?

Virtual Reality (VR) er en teknologi, hvor brugeren får en følelse af at være fysisk tilstede i en computerskabt virkelighed. Teknologien skaber dermed rammen for, at brugeren kan træde ind i en virtuel verden, hvor kroppen kan interagere med en simuleret virkelighed. I dag forbindes VR-oplevelsen ofte med brugen af VR-briller, som kan tilsluttes en computer eller en smartphone.

Augmented Reality (AR) minder om Virtual Reality, men handler ikke om en simuleret virkelighed. Derimod handler AR om en udvidet virkelighed, som er en kombination af den virkelige verden og en computerdesignet virkelighed. Et populært eksempel på AR er spillet Pokémon GO, hvor brugeren kan interagere med ens virkelige omgivelser og virtuelle Pokémons.

Begrebet Mixed Reality (MR) kan ses som en blanding af VR og AR. Her smeltes den fysiske verden og den computerskabte verden sammen. Det betyder, at brugeren befinder sig i den virkelige verden, men kan interagere fysisk med computerskabte objekter. På den måde er MR tættere på AR end VR. Derfor bliver MR til tider omtalt, som en forbedret udgave af AR, fordi der er en større grad af fysisk interaktion med objekter, som ikke sker i AR.

Stort marked

I dag repræsenterer disse teknologier et marked i vækst, som estimeres til at være 160 millioner U.S. dollars værd i 2023.

Udviklingen af det globale marked for AR og VR kan bl.a. forklares ved at priserne på teknologien falder samtidig med, at de teknologiske udviklinger forøges. Udviklingen af markedet for VR og AR kan også begrundes med en stigning i investeringer. Flere virksomheder såsom Apple, Google og Samsung investerer i teknologien, hvilket forventes at sætte yderligere skub i de teknologiske udviklinger.

Inden for VR-, AR- og MR-teknologien er der også et stort marked for, at disse kan bruges i læringssammenhænge.

Læring med digitale teknologier

VR, AR og MR kan også have stor indflydelse på undervisning i uddannelsessektoren eller på træning af ansatte i virksomheder. Det kan du bl.a. læse mere om her.

Undersøgelser har vist, at disse teknologier kan være mere motiverende og underholdende, og give brugerne en større viden og forståelse. Det er især fordi VR, AR og MR gør det lettere for brugeren at visualisere begreber og situationer end tidligere. Det er især fordi læring tidligere har været mere begrænset til tekstbøger. Derudover kan disse teknologier anses for at være et billigere alternativ end traditionel undervisning, hvor der skal investeres i bl.a. lokaler og udstyr.

 

Her hos Edura er vi spændt på teknologiernes potentiale inden for læring, og hvad det kan have af betydning for fremtiden.